fbpx

Adršpašsko-teplické skály – Skalne Miasto, Czechy!

Skąd pomysł na wycieczkę do Czech?

Kiedy byłam mała wielokrotnie zabierano mnie do Skalnego miasta w Czechach. Czy to przez wycieczki szkolne, czy znajomych. To miejsce zawsze dobrze mi się kojarzyło. A jako, że mój Piotrek pochodzi z nad morza, to zdecydowałam się zabrać go kolejny raz w góry. Tym razem nie zimową porą. Wybraliśmy się tam kilka tygodni temu. Był to środek września. Pogoda niestety Nam nie dopisała. Było mgliście i dość chłodno. Jednak, kiedy sprawdzałam pogodę na inne dni, to świeciło tam słońce, a temperatury opiewały na 20 stopni. Mimo wszystko, do domu wróciliśmy zadowoleni! Czechy to dość często wybierana destynacja przez Wrocławian na weekendowe wycieczki. A jako, że pochodę właśnie z Wrocławia, to Skalne Miasto w Czechach było strzałem w dziesiątkę! Tylko dwie godziny drogi, a na miejscu czekają Cię niesamowite widoki!

Takie widoki czekają na Was w Skalnym mieście 🙂

Adršpašskoteplické skály

Skalne miasto znajduje się w północno-wschodnich Czechach. Teren Skalnego miasta znajduje się w rezerwacie przyrody. Jest to jedno z najbardziej znanych miejsc na wspinaczkę. Całe skalne miasto zbudowane jest (naturalnie) z Piaskowców. Dodatkowo Skalne Miasto to część Gór Stołowych! Cały teren do zwiedzania posiada kilka szlaków. My wybraliśmy niebieski, ze względu na to, że byliśmy tam razem z rodzicami. Szlak niebieski jest bardzo łatwy do przejścia. Zajmuje on około dwóch godzin. Natomiast inne są o wiele dłuższe i trudniejsze. Na innych szlakach można zobaczyć wodospady czy przepłynąć się łódką po rzece. To właśnie pamiętam z dzieciństwa. Na pewno jeszcze kiedyś się tam udamy, więc czekajcie na dalsze relacje 🙂

Godziny otwarcia w Skalnym Mieście

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy trzeba płanić winietę. Okazuje się, że nie. Zależne jest to również od tego, z której strony wjeżdża się do Czech. Winieta to opłata za autostradę. Jednak my, podróżując z Wrocławia, jechaliśmy bocznymi wsiami. W ten sposób ominęliśmy opłaty. Skalne Miasto otwarte jest od 8 do 18. Niedawno również stworzono specjalną linię pociągową, która przewozi chętnych z miast dolnegośląska do Skalnego Miasta. Jeździ on jednak tylko dwa razy dziennie. Z rana w kierunku Czech. Wieczorem w kierunku Polski. Nie znam dokładnej trasy, jednak można to łatwo sprawdzić w internecie.

skalne miasto

Strome wejście na ruiny zamku, które znajdowały się na samym sczycie gór. Wejście ze zdjęcia poniżej ma przed sobą tabliczkę “na własną odpowiedzialność”. Wchodząc tam miałam nogi jak z waty, ale udało się! I zdecydowanie było warto!
Głowa psa 🙂

Widoki jak z filmu science fiction !
Wejście na ruiny zamku…
Atrakcyjne ceny

Co do cen w skalnym mieście, to najlepiej sprawdzić je na głównej stronie: www.skalyadrspach.cz. Tam znajdziecie najaktualniejsze ceny. W okresie od 1 kwietnia do 31 października za osobę dorosłą zapłacimy 120 Czeskich Koron. Bilet rodzinny (2 dorosłych, 2 dzieci) zapłacimy 320 koron, a bilet ulgowy to tylko 70 koron. W okresie od 1 listopada do 31 marca dorośli zapłacą tylko 50 koron, bilet rodzinny będzie kosztował 130 koron, a ulgowy 30 koron. Ceny są bardzo atrakcyjne. Na stronie Skalnego Miasta widnieje również informacja, że można zapłacić za wejście w dwóch kasach. Jedna z nich obsługuje płatność kartą. Ja jednak polecam posiadać przy sobię gotówkę, ponieważ wszelkie restauracje i sklepy przyjmują jedynie gotówkę. Skalne Miasto otwarte jest codziennie, przez cały rok, a parking jest za darmo! 🙂

Czy warto wybrać Skalne Miasto na weekendowy wypoczynek?

Zdecydowanie tak. Skalne miasto jest naprawdę atrakcyjnie zaprojektowane. Po drodze jest mnóstwo punktów widokowych i wypoczynkowych. Szlaki są dobrze uwydatnione, a atrakcje dobrze opisane. Skały często przypominają twarze lub inne stworzenia, co zawsze jest specjalnie oznaczone, by niczego nie przeoczyć. I to w kilku językach! By pojechać do Skalnego Miasta nie trzeba być górołazem. Nie potrzebne są specjalistyczne buty i ubranie. To idealne miejsce na spontaniczną wycieczkę i zarazem dla zaciętych miłośników gór. Po drodze również znajdziemy informacje o słynnych osobach, które odwiedziły skalne miasto. Na miejscu dostępne są mapy, bardzo dobrze opisane. Uważam, że chlubą Czech, poza Pragą, zdecydowanie jest Skalne Miasto. Jeśli nigdy tam nie byłeś, a planujesz tam podróż, to dłużej się nie zastanawiaj. Miejsce zdecydowanie godne polecenia. 10/10